Exporteren
Veelgestelde vragen rondom auto export en daarbij behorende onderdelen.
Over het algemeen neemt het exporteren van een voertuig niet langer dan 10 tot 15 minuten in beslag, mits alles goed is aangeleverd. Mist er een onderdeel dan zal dit opnieuw moeten aangevraagd of geregeld moeten worden. Het is daarom belangrijk dat u van te voren goed kijkt of u over alle benodigde documenten beschikt. Dit zijn:
Originele Nederlandse kentekenplaten
Kilometerstand van het voertuig
Kentekenpapieren of kentekenkaart met tenaamstellingscodes (indien het voertuig in de voorraad staat is een Tijdelijk Document Nummer ook voldoende)
Geldig legitimatiebewijs
In dat geval zal u een nieuwe tenaamstellingscode of kentekenbewijs moeten aanvragen bij het RDW. Daar zitten kosten aan verbonden en wordt per post naar u toegezonden. Het aanvragen van de nieuwe code of pas kan via deze link:
RDW tenaamstellingscode.
Let op dat u zuining bent op deze code en deze op een goede plek bewaart. Dat scheelt in veel gevallen een hoop gezeur en tijd.
Nee dat is geen probleem. Echter moet dit wel compleet hebben. Net als de kentekenkaart worden de papieren onderdeel van het export kentekenbewijs. Een compleet papieren kentekenbewijs bestaat uit drie onderdelen:
Deel IA: Het voertuigbewijs
Deel IB: Het tenaamstellingsbewijs
Deel II: Het overschrijvingsbewijs
Nee. Bij het exporteren van een voertuig zullen de kentekenplaten worden ingenomen om vervolgens vernietigd te worden. Men heeft deze regel in het leven geroepen om zo fraude met kentekenplaten te kunnen voorkomen.
Ja, dit kan. Het kan voorkomen dat een deal op het laatste moment afketst. Let op dat dit binnen twee weken na de exportdatum moet gebeuren. Dient u dit verzoek in na deze twee weken? Dan zal het voertuig opnieuw geïmporteerd moeten worden. Neem voor meer informatie contact op.
In principe is een tijdelijke verzekering maar twee weken geldig. Echter de polis kan éénmalig met twee weken verlengd worden als bijvoorbeeld het invoerproces langer in beslag gaat nemen dan vooraf verwacht was.
Als particulier kunt BTW terugkrijgen bij export buiten de EU. Echter hiervoor dient het voertuig wel een BTW voertuig te zijn en nog aangekocht te worden. In principe zijn er twee verschillende regelingen: Marge of BTW. Bij BTW heeft het voertuig altijd op naam van een bedrijf gestaan en zal er bij verkoop opnieuw BTW betaalt moeten worden. Betreft het een marge voertuig. Dan kan er geen BTW worden teruggevraagd. Let dus goed op bij het aanschaffen van een voertuig of het een marge of BTW voertuig is.