Auto exporteren? Neem contact met ons op. Dat doet de concurrent ook.
[ez-toc]
Werkwijze auto exporteren
Wanneer u uw voertuig laat exporteren door GlobalCar, dient u het volledige, meest recente kentekenbewijs Deel I (IA), Deel II(IB) en Kopie Deel III/Overschrijvingsbewijs (II) mee te nemen, of de kentekencard als u deze bezit. Tevens dient u alle kentekenplaten aan ons te overhandigen. GlobalCar schrijft uw voertuig dan uit uit het Nederlandse kentekenregister en meldt hem aan voor uitvoer. U krijgt van ons een uitvoerbewijs.
Op het moment dat uw voertuig aangemeld is voor uitvoer, mag u er niet meer mee op de openbare weg. Dit mag alleen nog wanneer u beschikt over een uitvoerkentekenbewijs en –kentekenplaten, welke wij u kunnen verschaffen. U mag dan nog voor een periode van 14 dagen met uw voertuig op de weg rijden. Denk er daarbij aan dat u voor die periode wel verzekerd moet zijn. GlobalCar kan u helpen om een tijdelijke verzekering af te sluiten voor die periode.
Auto uitvoeren naar het buitenland
Er zijn veel redenen te bedenken waarom u een auto zou willen uitvoeren naar het buitenland. U gaat bijvoorbeeld emigreren, of u wilt uw auto verkopen en deze is simpelweg meer waard in het buitenland. U zult een aantal zaken moeten regelen wanneer u uw auto wilt uitvoeren naar het buitenland. Dit moet zowel binnen Nederland als in het bestemmingsland. U moet in Nederland de auto uitschrijven uit het kentekenregister, en in het bestemmingsland de auto inschrijven in het kentekenregister. Daarnaast zal u waarschijnlijk ook een verzekering moeten afsluiten in het buitenland voor de auto. Wat u moet regelen in het bestemmingsland verschilt per land, laat u hierover dus goed informeren!
Wat moet u in Nederland doen wanneer u een auto wilt uitvoeren naar het buitenland?
U zult contact moeten opnemen met een kantoor van het RDW om de auto uit te schrijven uit het kentekenregister. U zult daar een aantal documenten en de bijbehorende kentekenplaten voor mee moeten nemen. Zodra u dit gedaan heeft krijgt u een uitvoerverklaring en mag de auto binnen Nederland niet meer de weg op. U kunt uitvoerkentekenplaten laten maken, dan mag de auto nog 14 dagen binnen Nederland de weg op. Mocht u langer blijven rondrijden, dan staan daar stevige boetes op! Tevens moet u voor die 14 dagen verzekerd zijn.
Auto uitvoeren
Een auto uitvoeren, het klink lastiger dan het daadwerkelijk is. Bij Globalcar helpen wij u graag met het snel uitvoeren van uw auto op een transparante manier. Er zijn vele redenen te bedenken waarom u een auto zou willen uitvoeren, echter allemaal komen ze op hetzelfde neer. Het moet geregeld worden. Daarbij is het wel van belang dat u weet wat u nodig heeft in bestemmingsland om de uitgevoerde auto weer in te kunnen voeren.
Met een uitgevoerde auto de weg op
Eenmaal als u van ons een uitvoerverklaring en vrijwaring heeft gehad mag u niet meer de weg op met de auto, tenzij u ervoor kiest om een tijdelijk kenteken af te nemen. Dit tijdelijk kenteken bestaat uit een tweetal witte kentekenplaten en een 14-daagse verzekering (Groene Kaart). Bij het aanvragen zullen deze platen direct worden aangemaakt en worden verzekerd. Oftewel u kunt na het uitvoeren van de auto direct de weg op! De Groene kaart is een WA-dekking waarmee u in heel Europa verzekerd bent. Eventueel kunt er ook voor kiezen om nog Car Assistance erbij te nemen waardoor u bij pech in het buitenland zal worden geholpen. Voorwaarden van deze Car Assistance vindt u hier.
Een auto uitvoeren met BPM
Bij het uitvoeren van een auto kan het zijn dat u recht heeft op het terugvragen van de rest-BPM. Bij de eerste tenaamstelling van de auto in Nederland is er een BPM bedrag betaald op basis van uitstoot en uitvoering van de auto. Naarmate de auto ouder wordt neemt dit bedrag met een bepaald percentage per maand af. U heeft recht om BPM terug te vragen als de auto voor het eerst in Nederland is geregistreerd na 16 oktober 2006. Let wel, BPM kunnen wij pas voor u terugvragen als wij een kopie van het nieuwe registratiebewijs hebben. Meer informatie over BPM teruggave vindt u hier.
Auto verkopen aan buitenlander
Uw auto verkopen kan om zeer veel verschillende redenen. Is het om extra geld vrij te maken voor belangrijke zaken, of maakt u simpelweg niet voldoende gebruik van uw auto om de kosten ervan te rechtvaardigen? Het punt is, als u uw auto wilt verkopen, dan wilt u natuurlijk zoveel mogelijk geld voor uw auto. Dit kan, zo lijkt het, lastig zijn in Nederland. Een zeer groot aanbod aan nieuwe en tweedehands auto’s leidt tot verwende consumenten. Is dan de oplossing om uw auto aan een buitenlander te verkopen? En zo ja, hoe pakt u dit dan aan?
Als u besluit om uw auto aan een buitenlander te verkopen, dan wilt u dit vanzelfsprekend op een juiste manier doen. Er komt best veel bij kijken. Zo hebt u een koper nodig en het exporteren van uw auto moet administratief goed afgehandeld worden. Het verkopen van uw auto aan een buitenlander is dus een hele klus. B.T.W. terugvragen bij het exporteren van uw auto is eveneens mogelijk.
Auto voor export verkopen
Wanneer u uw auto wilt verkopen kan het verstandig zijn dit voor de export te doen. Het kan namelijk zo zijn dat uw auto meer waard is in het buitenland. Er komt echter wel wat kijken bij de auto voor de export verkopen. Wanneer u uw auto wilt uitvoeren moet u uw auto uitschrijven bij de RDW, en vervolgens moet deze verzekerd en ingeschreven worden in het land waarnaar u uw auto uitvoert. Dit is natuurlijk best veel werk, gelukkig kan GlobalCar u hierbij helpen.
Welke stappen moet u zetten om uw auto voor de export te verkopen?
Ten eerste moet u uw auto uitschrijven bij de RDW en verzekering. Wanneer u uw auto uitschrijft bij de RDW ontvangt u een vrijwaringsverklaring. Daarnaast zult u uw kentekenplaten moeten inleveren, dan mag de auto niet meer de openbare weg op. U kunt speciale uitvoerkentekenplaten aanvragen, waarmee u nog wel voor maximaal 14 dagen de openbare weg op mag. Deze kentekenplaten zien er anders uit, namelijk zwarte letters op witte achtergrond. Ook moet u voor deze 14 dagen een tijdelijke verzekering afsluiten. Dit zijn de belangrijkste stappen binnen Nederland die u moet zetten om uw auto voor de export te verkopen. In het buitenland moet u ook nog stappen zetten. Deze verschillen per land, maar over het algemeen moet u de auto in het bestemmingsland verzekeren, daarna kunt u de auto inschrijven bij het equivalent van de RDW ter plekke.
Procedure in Nederland
Uiteraard krijgt u ook nog te maken met een belangrijke stap in Nederland, namelijk het uitschrijven van de auto. Vanuit onze locatie kunnen wij u hiermee helpen en direct alle benodigde documenten aanleveren. Daarnaast is het belangrijk dat u van te voren al beslist of u rijdend het land gaat verlaten of dat de auto op transport gaat. De auto zal dan worden verzekerd voor 15 dagen. Lees hier meer over een tijdelijke verzekering en het rijden met een exportkenteken.
Mocht u een auto aanschaffen in Nederland en deze mee willen nemen naar een ander land, dan is dit belangrijk om dit vooraf te vermelden. Dit kan namelijk invloed hebben op het traject van de export, voor bijvoorbeeld het terugvragen van de BPM of de snelheid waarmee de auto geëxporteerd kan worden.
Kentekenkaart vermist bij export
Als u de auto wil inschrijven in een ander land heeft u niet alleen het export Deel2 nodig maar ook de kentekenkaart van het voertuig.
Een kentekenkaart kunt u bij ons aanvragen als u deze bent kwijt geraakt of de verkopende partij heeft u de kaart nooit gegeven.
Mijn auto snel exporteren
Wilt u uw auto exporteren naar het buitenland? Het kan zijn dat hij daar meer opbrengt in de verkoop, of dat u daar al een specifieke koper hebt gevonden, of bijvoorbeeld een familielid waar de auto naartoe moet. Of u gaat zelf verhuizen naar het buitenland en uw auto moet ook mee. Wat de reden ook is, het is nogal een ingewikkelde procedure. Als u de procedure zelf gaat doorlopen, moet u goed weten wat u doet. Alle benodigde papieren moeten op orde zijn, zowel in Nederland als in het land van bestemming. Het vervoer zelf moet ook goed geregeld worden. Als er haast bij de exportprocedure is het niet aan te raden om het allemaal zelf te regelen.
Om uzelf tijd, moeite en zorgen te besparen kunt u de exportprocedure van uw auto ook laten afhandelen door een ervaren partij, die weet wat er komt kijken bij de export van een auto en die het proces van begin tot eind voor u kan faciliteren. Zo’n partij is GlobalCar. Jaarlijks verzorgen wij alle exportdocumenten van honderden auto’s. Wij garanderen dat de export zo snel, soepel en gemakkelijk mogelijk voor u verloopt en dat aan alle regelgeving wordt voldaan. Uw auto snel exporteren doet u met GlobalCar.
Premie
De premie is afhankelijk van de categorie. De meest voorkomende is Categorie A. Deze kost € 100.
- Categorie A: Personenauto <3.500 kg
- Categorie B: Motorrijwiel
- Categorie C: Vrachtwagen >3.500 kg
- Categorie D: Bromfiets
- Categorie E: Autobus >3.500 kg
- Categorie F: Aanhangwagen of oplegger
- Categorie AF: Personenauto + aanhangwagen
- Categorie CF: Vrachtwagen + aanhangwagen
Looptijd
De looptijd is altijd 14 dagen.
Auto exporteren RDW
Als u uw auto wilt exporteren, dan dient de auto te worden uitgeschreven uit het Nederlands kentekenregister. Bij GlobalCar regelen wij dat graag voor u. Jaarlijks begeleiden wij de export van honderden voertuigen naar zowel binnen als buiten de EU. Wilt u direct actie ondernemen? Neem dan contact op of stuur ons een bericht.
Om een auto voor u te kunnen exporteren dienen wij te beschikken over een aantal zaken. Alleen met deze documenten kunnen wij de auto officieel aanmelden voor export. Eenmaal als de export is goedgekeurd bent u gevrijwaard van het betalen van wegenbelasting en uw verzekering (deze dient u zelf op te zeggen). De zaken en documenten die wij van u nodig hebben zijn:
- Originele Nederlandse kentekenplaten
- Kilometerstand van het voertuig
- Kentekenpapieren of kentekenkaart met tenaamstellingscodes (indien het voertuig in de voorraad staat is een Tijdelijk Document Nummer ook voldoende)
- Geldig legitimatiebewijs
Via ons systeem kunnen wij de auto uitvoeren in het register van de RDW. Dit is een kwestie van een aantal minuten waar wij voor u netjes het proces doorlopen. Eenmaal als dit achter de rug is krijgt u van ons een tweetal nieuwe documenten. Het Kentekenbewijs deel II en een vrijwaringsbewijs. Op het kentekenbewijs deel II staat de nieuwe eigenaar vermeld en de overige informatie van het voertuig. Dit document is vanaf dat moment het belangrijkste document bij het voertuig. Alleen hiermee kan het voertuig in een ander land worden ingevoerd. Let op dat u nu met het voertuig niet mag rijden en alleen op transport mag worden gezet. Wilt u wel rijdend het land verlaten, lees dan hieronder verder.
Auto exporteren met Groene Kaart
Als een auto is geëxporteerd mag u niet zomaar de weg op, omdat de auto niet meer verzekerd is en geen kentekenplaten heeft. Echter in de meeste situaties zult u altijd nog een stuk moeten rijden met de auto, bijvoorbeeld naar het land waar de auto geregistreerd dient te worden. Bij GlobalCar kunnen wij u van dit gemak voorzien. Naast het exporteren van het voertuig kunnen wij deze ook direct tijdelijk verzekeren, zodat u meteen weg kunt rijden. U krijgt van ons een tweetal witte kentekenplaten en een bewijs dat het voertuig vanaf de ingangsdatum voor 15 dagen is verzekerd. Lees meer over de Groene Kaart hier.
Auto exporteren en BPM terugvragen
Is uw auto voor het eerst in Nederland geregistreerd na 16 oktober 2006? Dan heeft u in het overgrote deel van de gevallen recht op teruggave van de rest-BPM. De Belasting van personenauto’s en motorrijwielen is per auto anders en neemt per maand af. Bij GlobalCar kunnen wij voor u kijken hoeveel rest-BPM er nog in het voertuig zit en kunnen wij dit voor u terugvragen. Meer informatie of BPM terugvragen vindt u hier.
Auto export buiten EU
Auto export buiten EU. Een compleet pakket waarmee u zonder problemen het voertuig naar het bestemmingsland buiten de EU kunt rijden. In veel gevallen wordt het exporteren van een voertuig buiten de EU als een lastige en ingewikkelde kwestie gezien. Met dit pakket proberen wij het tegendeel te bewijzen. Het is belangrijk om vooraf een goed overzicht te hebben van de zaken die nodig zijn om het voertuig voorbij de douane te krijgen in Nederland of in het bestemmingsland. Door middel van de juiste documentatie voorkomt u problemen aan de grens. Daarnaast zijn er in Nederland nog een aantal andere zaken die belangrijk zijn voor het exporteren van de auto. Betreft het een BTW auto dan is het douane document (EX-A) een eis om de BTW terug te kunnen vragen nadat het voertuig de EU verlaten heeft.
Invoerrechten in het bestemmingsland
In veel landen buiten de EU dient er bij het invoeren van het voertuig invoerrechten te worden betaald. Dit bedrag is per land anders en hangt af van het type voertuig, leeftijd enzovoort. Hoeveel dit precies is kunt u achterhalen in het bestemmingsland. Hier kan korting of kwijtschelding voor worden gekregen door het aanvragen van een EUR.1-verklaring. Dit document bewijst dat het voertuig oorsprong heeft binnen de EU. De voorwaarde is wel dat er een Handelsverdrag dient te zijn afgesloten met dit land. Meer informatie over een EUR.1-verklaring vindt u hier.
BTW voertuig leveren buiten de EU
Bij levering van een BTW auto aan een klant die het voertuig meeneemt buiten de EU mag het 0%-BTW tarief gehanteerd worden. Let wel dat het verlaten van de EU aan moeten worden getoond middels een afgestempelde EX-A. In de meeste gevallen adviseren wij dealers en garagebedrijven bij verkoop aan klanten van buiten de EU de BTW als borg achter te houden en pas terug te storten bij het aanleveren van het afgestempelde EX-A document. Lees meer over het EX-A hier.
Rest BPM terugontvangen
Het verzoek tot teruggave van de rest-BPM is niet mogelijk met een registratiebewijs van een land buiten de Europese Economisch Ruimte (EER). Om rest-BPM terug te kunnen vragen dient een voertuig te worden duurzaam te worden geregistreerd in een land binnen deze economisch ruimte. Landen die buiten deze ruimte vallen zijn bijvoorbeeld, Servië en Zwitserland. Ter uitbreiding op het pakket zou dit eventueel mogelijk zijn, neem hiervoor contact op of maak gebruik van het onderstaande formulier.
Aanvullingen voor registraties
In sommige landen wordt er nog extra documentatie over de technische gegevens van het voertuig vereist. Dit kan in twee vormen voorkomen: COC/CVO of een verklaring Typegoedkeuringsgegevens. Het is afhankelijk van het land welke van de twee er nodig is. De verklaring Typegoedkeuringsgegevens is een document dat niet officieel vanuit de producent wordt geleverd, maar waar de technische gegevens van het voertuig op staan die bij het RDW bekend zijn. In landen zoals Roemenië en Polen kan erom gevraagd worden. Echter in sommige gevallen kan er gevraagd worden om een Certificaat van Oorsprong (CVO/COC). Hierop staan alle technische gegevens en is een officieel document dat is afgegeven door de fabrikant. In bijvoorbeeld België, Frankrijk en Zwitserland wordt dit document vereist. Vraag voordat u het voertuig gaat uitvoeren altijd even na of hier in het bestemmingsland specifiek naar gevraagd gaat worden.
Tijdelijke verzekering verlengen
Het kan voorkomen dat het registeren van het voertuig in bestemmingsland langer duurt dan gepland, bijvoorbeeld door feestdagen of doordat het proces gewoon lang duurt. De tijdelijke verzekering is echter niet onbeperkt geldig, namelijk 15 dagen. Mocht het voorkomen dat de verzekering is verlopen, maar dat u toch over het voertuig dient te beschikken. In dit geval is het mogelijk om de Groene Kaart eenmalig met 15 dagen te verlengen.
Meer informatie nodig over dit pakket of over de onderdelen ervan? Neem dan contact op of stel u vraag via het formulier hieronder.
Auto exporteren kosten
Een voertuig naar het buitenland exporteren is niet per definitie in elk geval hetzelfde. Er zijn veel factoren die beïnvloeden wat er voor het exporteren van de auto, motor of vrachtwagen nodig zijn. Om een goed overzicht te krijgen van wat u ongeveer kunt verwachten zijn er hieronder een aantal belangrijke factoren onder elkaar gezet. Door middel van een aantal gegevens kunt u er al achter komen welk export pakket er voor uw voertuig nodig is en krijgt u inzicht in de kosten.
Bestemmingsland voor de auto export
Één van de belangrijkste factoren is het bestemmingsland van de auto export. Waar zal het voertuig opnieuw worden geregistreerd. Afhankelijk van dit land kunnen er al een hoop zaken afvallen of bijkomen. Bijvoorbeeld voor een land dat niet tot de EU behoort gelden er andere regels en is er in de meeste gevallen extra documentatie nodig zoals bijvoorbeeld een EX-A of EUR.1-verklaring.
Nieuw of al geregistreerd voertuig?
Tweedehands of net vers uit de fabriek? Wederom belangrijke informatie. Koopt u namelijk een nieuw voertuig bij een Nederlandse dealer die naar het buitenland moet, bijvoorbeeld Zwitserland, dan zult u in het bestemmingsland de BTW moeten afdragen. Als dit het geval is moet er in Nederland wel de juiste documentatie worden meegeleverd. Dit zijn belangrijke punten die voor het juiste advies en afhandeling van groot belang zijn.
Hieronder kunt u door middel van het kiezen van de gegevens die voor u van toepassing zijn het juiste export pakket selecteren.
Occasion exporteren
Stel u heeft een occasion en wilt deze exporteren, dat kan natuurlijk. Er zijn legio redenen om uw occasion te gaan exporteren naar het buitenland, u gaat bijvoorbeeld emigreren of uw occasion levert niet genoeg op in Nederland, maar wel in het buitenland. Voor het exporteren van uw occasion zullen er een aantal zaken geregeld moeten worden in Nederland en in het buitenland. In Nederland zult u met de RDW rond de tafel moeten, en daarna zult u in het buitenland ook een aantal procedures door moeten lopen. Dit is een bureaucratisch proces en dit zal dus ook de nodige tijd en moeite kosten. Daarnaast zit er natuurlijk een kostenplaatje aan verbonden. GlobalCar kan u hierin van dienst zijn.
Procedure van het exporteren van uw occasion in Nederland
Om uw occasion te exporteren uit Nederland, moeten er een aantal stappen gezet worden. Namelijk moet u uw auto aanmelden voor export bij het RDW. Wanneer u dat doet zult u uw kentekenplaten moeten inleveren en ontvangt u een zogenoemde uitvoerverklaring. Zelf zult u vervolgens voor uitvoerkentekenplaten moeten zorgen. Om dit proces uit te voeren wil het RDW natuurlijk een aantal documenten van u hebben. GlobalCar kan dit proces voor u uit handen nemen. Wij bieden u dat wanneer u uw auto en de benodigde documenten bij ons aanlevert, dat wij de zaken voor u regelen. Dat wil zeggen dat wij zowel het contact met het RDW onderhouden en er voor zorgen dat dit proces zo snel en soepel mogelijk zal verlopen. Wij zorgen ervoor dat uw auto wordt voorzien van uitvoerkentekenplaten.
Algemene procedure van het exporteren van uw occasion in het buitenland
Over het algemeen zal er in ieder land een redelijk vergelijkbare procedure bestaan voor het invoeren van een auto. Echter moet u dit natuurlijk goed uitzoeken voordat u uw occasion kan exporteren naar het betreffende land. In de meeste gevallen betekent dit dat uw auto op naam gesteld moet worden in het bestemmingsland. Dat de auto een keuring moet doorstaan die vergelijkbaar is tot de Nederlandse APK en dat de auto verzekerd moet worden. Vaak zijn al deze stappen nodig om een definitief kentekenbewijs te krijgen. Hier komen natuurlijk ook een hoop kosten bij kijken, en een hoop regelwerk.
RDW export
U zult contact met de RDW moeten leggen wanneer u uw voertuig wilt exporteren. Maar wat kan de RDW voor u betekenen bij export? De RDW is de instantie die gaat over de registratie van kentekens, en wanneer een auto geëxporteerd wordt, moet deze worden uitgeschreven uit het kentekenregister. Dus voor het uitvoeren van uw auto zult u dit moeten melden bij de RDW, zodat de auto uitgeschreven kan worden uit het kentekenregister. De RDW zal dan uw auto aanmerken voor export. Tevens worden dan de kentekenplaten ingenomen. U kunt wel een tijdelijke autoverzekering en uitvoerkenteken krijgen. Dit is alleen bedoeld als overbrugging van het uitschrijven in het Nederlandse kentekenregister, totdat de auto ingeschreven wordt in het bestemmingsland.
Auto exporteren naar België
Voor het exporteren van een auto naar België moeten de eerste stappen al in Nederland worden gezet. Deze stappen zijn nodig om de auto vervolgens zonder problemen te kunnen invoeren in België. Dit begint met het uitschrijven van de auto. Hiervoor dient u de volgende documenten en zaken compleet aan te kunnen bieden:
- Originele Nederlandse kentekenplaten
- Kilometerstand van het voertuig
- Kentekenpapieren of kentekenkaart met tenaamstellingscodes (indien het voertuig in de voorraad staat is een Tijdelijk Document Nummer ook voldoende)
- Geldig legitimatiebewijs
Bij het compleet aanleveren van deze bovengenoemde zaken kan het voertuig binnen enkele minuten worden geëxporteerd. Als bewijs van deze dienst ontvangt u zowel het Kentekenbewijs deel II en een vrijwaringsbewijs. Als u de auto zelf richting België gaat brengen dan dient u ook een tijdelijk verzekering af te sluiten. Hierbij bent u 15 dagen WA-verzekert en krijgt u een set witte kentekenplaten.
Rest-BPM teruggave bij export naar België
Ook bij het exporteren van een auto naar België kunt u mogelijk rest-BPM terug ontvangen. Hiervoor dient de auto voor het eerst in Nederland geregistreerd te zijn na 16 oktober 2006. De datum van eerste registratie staat vermeld op het kentekenbewijs van de auto. In veel gevallen kan rest-BPM een export extra aantrekkelijk maken. Hoe hoog het bedrag is kunnen door middel van het kenteken altijd voor u nagaan.
Nieuwe auto exporteren naar België
Als u een nieuwe auto wilt gaan inschrijven in België, dan hoeft deze niet eerste te worden uitgeschreven in Nederland. Simpelweg omdat de auto nooit een Nederlands kenteken heeft gehad. Daarnaast zal de inschrijvingsprocedure er anders uitzien dan bij een tweedehands auto. Staat u op het punt een nieuwe auto te gaan kopen en in te gaan schrijven in België? Neem dan contact op of maak gebruik van het formulier hieronder voor vrijblijvend advies.
Auto invoeren in België
Of het nu een tweedehands auto betreft of een nieuwe auto. Beide gevallen kunnen wij het volledig proces uit handen nemen van aankoop tot aflevering op Belgisch kenteken. Meer informatie over het invoeren van een auto in België vindt u hier.
Wilt u meer informatie over hierboven genoemde zaken? Neem dan contact op of maak gebruik van het formulier hieronder.
Auto exporteren naar Duitsland
Wanneer u een auto bezit of koopt in Nederland en deze op Duits kenteken wilt zetten. Dan zal de auto eerst geëxporteerd moeten worden in Nederland. Dit omvat het verzamelen van alle benodigde documenten en uitschrijven van het voertuig.
Auto invoeren in Duitsland
Heeft een auto die u graag in Duitsland wilt registreren? Bij GlobalCar kunnen wij het volledige proces van aankoop tot het uitgeven van de Duitse kentekenplaten voor u regelen. Hierdoor heeft verder geen zorgen over het gehele proces en wordt alles netjes afgehandeld. Voor meer informatie over het invoeren van een auto in Duitsland kunt u hier meer lezen.
Tijdelijke verzekering en BPM teruggave
In het geval dat u zelf alles gaat regelen zult u ook moeten vragen om een tijdelijk kenteken. Hiermee kunt van Nederland naar Duitsland rijden om vervolgens de verschillende stations voor de invoer en registratie. Het kenteken heeft een geldigheid van 15 dagen is en direct af te geven. Let op dat dit een WA-verzekering betreft.
Daarnaast is het goed om na te gaan of ervoor uw auto rest-BPM kan worden teruggevraagd. Hiervoor moet het voertuig aan een aantal eisen voldoen. Allereerst moet het voertuig na 16 oktober 2006 voor het eerst in Nederland geregistreerd zijn. Daarnaast moet er daadwerkelijk BPM betaald zijn voor het voertuig. Lees hier meer over BPM teruggave.
Auto exporteren naar Frankrijk
Heeft u een vakantiehuis of gaat u verhuizen naar Frankrijk. Het kan ook zijn dat u uw auto verkocht heeft aan een Franse koper. In dat geval zal de auto geëxporteerd moeten worden. Een auto exporteren naar Frankrijk is een veel voorkomende dienst. Bij deze dienst kunt ook kiezen om het gehele proces uit handen te geven, lees hier meer over. Ongeacht de keuze dienen alle papieren en andere zaken in orde te zijn om het proces in Nederland af te kunnen handelen. Dit omvat de volgende zaken:
- Originele Nederlandse kentekenplaten
- Kilometerstand van het voertuig
- Kentekenkaart met tenaamstellingscodes (indien het voertuig in de bedrijfsvoorraad staat TDN)
- Geldig legitimatiebewijs
- Adresgegevens van de koper
In het geval dat u de hierboven genoemde zaken compleet aanlevert kan het proces binnen enkele minuten worden afgehandeld. Bij goedkeuring van de uitvoer ontvangt u een tweetal documenten: Een vrijwaringsbewijs en het kentekenbewijs Deel2. Het laatstgenoemde document is samen met de kentekenkaart belangrijk voor de invoer en registratie in Frankrijk.
Auto tijdelijk verzekeren
Afhankelijk van de gekozen dienst is het ook mogelijk om een tijdelijk kenteken uit te geven. Met dit kenteken bent u 14 dagen WA-verzekert. Het tijdelijk kenteken verschaft u voldoende tijd om het voertuig te kunnen invoeren.
COC voor het exporteren naar Frankrijk
Bij het invoeren en registeren van een voertuig in Frankrijk zal erbij de Control Techniek gevraagd gaan worden naar een Certificate de Conformité (kortweg: COC). Op dit document staan alle relevante technische gegevens van het voertuig. Daarnaast toont het document aan dat het voertuig een Europe Typegoedkeuring heeft en voldoet aan alle Europese normen. Bij veel auto merken wordt dit document standaard bij een auto meegeleverd. Hoewel dit het geval is zijn er ook tal van merken die dit niet doen of het document is zoek geraakt. Wat de reden ook is, er zal een nieuwe moeten worden aangevraagd. Lees hier meer over een COC.
Auto exporteren naar Spanje
Gaat u naar Spanje verhuizen en wilt u graag uw auto meenemen of verkoopt u uw auto aan iemand uit Spanje? Bij GlobalCar helpen wij u graag verder. Het exporteren van een auto klinkt als een ingewikkeld proces met een wirwar aan regels en processen. Om u hier in te ondersteunen maken wij het proces van een auto exporteren naar Spanje overzichtelijk en transparant, zowel in Nederland als in Spanje. Voor het invoeren van een auto in Spanje verwijzen u graag door naar auto invoeren in Spanje.
Auto exporteren naar Spanje, hoe werkt dat?
Het exporteren van het voertuig begint al in Nederland. Hier dient het voertuig uit te worden gevoerd, zodat het vervolgens zonder problemen kan worden ingeschreven in Spanje. Na uitschriving ontvangt u van ons een uitvoerbewijs (kentekenbewijs deel II) en een vrijwaringsbewijs. Vooraf is het ook belangrijk om te bedenken op welke manier het voertuig in Spanje terecht moet komen. Wij kunnen u voorzien van een tijdelijk verzekering of het voertuig op transport richting Spanje brengen. Met een tijdelijk verzekering kunt met het voertuig 15 dagen WA verzekerd rondrijden. Bij de verzekering ontvangt u van ons een set kentekenplaten, zodat u zonder zorgen de weg op kan.
Een ander belangrijk punt dat in Nederland geregeld dient te worden is het terugvragen van de BPM. Als het voertuig na 16 oktober 2006 voor het eerst in Nederland geregistreerd is dan kunnen wij voor u de rest-BPM terugvragen. De hoogte van de rest-BPM wordt bepaald aan de hand van de leeftijd van de auto, des te ouder de auto des te lager het percentage van de rest-BPM. Het is belangrijk om te weten dat bij de BPM pas kan worden teruggevraagd nadat het voertuig in Spanje geregistreerd is.
Exporteren naar Noorwegen
Wanneer u een auto wilt gaan exporteren naar Noorwegen, dan zult u een hoop moeten gaan regelen. Er kunnen veel redenen zijn om uw voertuig te gaan exporteren naar Noorwegen, vaak zijn de dagwaardes van auto’s veel lager buiten Noorwegen, dus is het voordelig om een auto daar naar toe te exporteren. Er komen echter ook kosten kijken bij het exporteren van een voertuig naar Noorwegen. Daarnaast is het belangrijk dat u alle stappen in volgorde en goed uitvoert, anders kunt u ook nog in de problemen komen. Zo mag een auto niet onverzekerd de weg op, en het kan voorkomen dat u ondanks alle goede wil toch zonder verzekering de weg op gaat. Hier staan zowel in Nederland als in Noorwegen hoge boetes op!
Wanneer u uw auto gaat exporteren naar Noorwegen, zult u eerst binnen Nederland een aantal stappen moeten zetten. Zo zult u uw auto moeten uitschrijven bij het kentekenregister van de RDW. Daarnaast zult u uw verzekering moeten opzeggen, een tijdelijke exportverzekering moeten regelen en natuurlijk moet u ook exportkentekenplaten hebben.