Misschien wel het meest bekende racecircuit, de Nürburgring Nordschleife, is onderhevig aan nieuwe maatregelen omtrent de veiligheid. Zo is bekend geworden dat het bestuur een aantal nieuwe veiligheidsmaatregelen op papier heeft gezet. In het verlengde hiervan zou de ingevoerde maximumsnelheid die op dit moment op drie verschillende plekken geldt worden opgeheven, althans dit is de verwachting.
Reden van deze nieuwe maatregelen omtrent de veiligheid is een ongeval op 28 maart 2015. De Brit Jann Mardenborough vloog met zijn raceversie van de Nissan GT-R het publiek in. De Brit zelf liep geen verwondingen op, maar er vielen in het publiek vier gewonden en één dode. De coureur vloog in de bocht Flugplatz van de baan en over een hek heen dat ter bescherming van het publiek diende, met een tragisch gevolg als conclusie.
Nissan gaf in reactie aan diep geschokt te zijn en is direct een onderzoek gestart om te achterhalen in welke mate de oorzaak van dit ongeval betrekking heeft op hun wagen.
Op tijd voor het nieuwe seizoen
De maximumsnelheid die nu is ingesteld op verschillende plekken is een reactie op dit tragische ongeval, maar spreekt het nut tegen van de baan zelf. Ook al staat er niets op papier is er sterk de suggestie dat deze snelheidsrestricties worden opgeheven met de invoering van de nieuwe veiligheidsmaatregelen, die overigens voornamelijk gericht zijn op de toeschouwers.
De veiligheid van het circuit in zijn totaliteit is door verschillende experts onderzocht. 22 mensen in totaal hebben zich over bemoeid met de nieuwe maatregelen. 16 verschillende actiepunten zijn het gevolg. Onder andere de bochten Schwedenkreuz en Döttinger Höhe worden voorzien van extra vangrails en door de FIA goedgekeurde hekwerken. Van het eerste deel van de Flugplatz wordt de rijbaan vernieuwd.
In totaal gaat er zo’n 500 meter aan asfalt opgefrist worden. Het gaat hier voornamelijk het wegwerken van kuilen, sporen en andere beschadigingen aan het wegdek. Van de in totaal 16 maatregelen moeten 7 daarvan voor december 2015, de verwachting is in november, worden uitgevoerd. Dit zou op tijd moeten zijn voor het nieuwe seizoen van 2016.
De hoop is dat er uit dit nare ongeluk iets goeds komt. Dat de motorsport nooit zonder risico is mag gezien worden als een feit. Toch kan met behulp van moderne technieken en met behulp van experts het risico zo klein mogelijk gemaakt worden. En met de mogelijke opheffing van de snelheidsrestricties wordt de Nordschleife weer in ere hersteld.