In 2015 was in de autobranche maar weinig van de crisis te merken; gelukkig krabbelen we er langzamerhand uit! In de eerste helft van 2015 was de gemiddelde stijging van het aantal personenauto’s, ten opzichte van dezelfde periode uit het jaar ervoor, nog beperkt. Het is merkbaar aan de verkopen dat de overheid in deze periode met haar communicatiecampagne begon over de nieuwe regels op het gebied van bijtelling in 2016, want met ingang van juni wisten de autokopers opeens meer dan de paar jaar ervoor een gang naar de garage te maken.
Hogere verkoop auto’s door zomervakantie
Eveneens is in juni altijd de periode dat mensen hun aankoopbeslissing nemen om een auto voor de naderende zomervakantie te kopen; eenmaal naar het buitenland willen ze geen ongewenste verrassingen en nemen daarom het zekere voor het onzekere door een nieuwe bolide aan te schaffen.
In oktober 2015 maakte de Bovag nog een prognose dat er 400.000 nieuwe auto’s zouden worden verkocht, maar op 1 januari van dit jaar bleek dit alweer ten positieve te zijn weerlegd. Op deze datum kwam de Bovag met het nieuwe cijfers naar buiten. Hierin stelde ze dat de RDC (RAI Documentatie Centrum), die onder meer de verkoopregistratie voor de automotive branche bijhoudt, dat er in 2015 449.350 personenauto’s op kenteken zijn gezet. Dit betekent een stijging betekent van 15,9 procent meer dan in 2014, een toename die de branche al jarenlang niet meer in deze mate heeft meegemaakt.
Hogere verkoop door nieuwe bijtellingsregels
De stijging van het aantal verkopen is vooral een gevolg van de run op de auto’s met lage bijtelling, waarvoor de regels per 1 januari 2016 zijn veranderd. Deze nieuwe regeling zorgde voor complete gekte in de maand december in de autosector, doordat er volgens het RDC een verkoopstijging van maar liefst 91 procent in deze maand plaatsvond, wat staat voor 69.159 verkochte auto’s; voor even leek de autosector de best lopende van alle branches!
Autoverkopen ook nog in 2016 hoog door gegroeid consumentenvertrouwen
Het ligt voor de hand om te stellen dat de grote hausse naar auto’s de verkopen voor 2016 zal afremmen naar een cijfer van (ver) onder de 400.000 auto’s. Toch denken de deskundigen daar anders over. De Bovag bijvoorbeeld verwacht dat het consumentenvertrouwen zal blijven toenemen en dat er in 2016 blijvend veel auto’s zullen worden verkocht ten opzichte van de voorliggende jaren. Door het toenemende consumentenvertrouwen – we durven weer geld uit te geven – neemt ook de belangstelling toe voor nieuwe financieringsvormen zoals private lease. Net als op de huizenmarkt zouden consumenten zomaar weer de autoverkopen kunnen gaan versnellen, zo stelde de Bovag onlangs.