De mensen durven tegenwoordig weer geld uit te geven, zo blijkt wel uit de autoverkopen van het afgelopen jaar. Volgens cijfers van Bovag en RDC/Centraal Bureau Mobiliteit Informatie gaat 2015 de boeken in als topjaar met naar schatting 1,85 miljoen verhandelde occasions. Het betreft een stijging ten opzichte van 2014 met 3,6 procent. Het autokopend publiek zoekt daarbij vooral de professionele kanalen op om de occasion te kopen. Erg populair in 2015 waren de kleine suv’s en crossovers (+15 procent), terwijl de grote mpv’s aan populariteit moesten inboeten.
In november stond de teller van de verkopen, die wordt bijgehouden door Bovag en RDC/Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, op ruim 1,7 miljoen verkochte auto’s. In grote tegenstelling tot de markt voor nieuwe auto’s vertoonde december geen uitschieters en kwam net totaal rond de 1,85 miljoen auto’s te liggen. Dit is het hoogste niveau sinds 2011. Op zich is het hogere verkoopcijfer niet zo verwonderlijk, omdat sinds het begin van de crisis in 2008 de mensen de hand op de knip zijn gaan houden, maar hun oude auto’s natuurlijk ook een keer een vervangingsmoment moeten hebben.
Verkoop via professionele kanalen het populairst
Uit de cijfers bleek dat de verkoop via de professionele kanalen duidelijk het populairst was, daaronder ook de outlet centers van de leasemaatschappijen. In dat segment steeg de verkoop met ruim vijf procent. Net als in 2014 bleef Volkswagen onder de occasionkopers het populairste merk, met een marktaandeel van 12,2 procent. Klaarblijkelijk heeft het schandaal rondom de sjoemelsoftware van Volkswagen weinig betekend voor de autokopers. In 2015 wisselden 207.000 gebruikte Volkswagens van eigenaar. Het merendeel hiervan (73.000 exemplaren) was de Volkswagen Golf, terwijl het model Polo 61.000 maal van de hand ging. De tweede plek wordt ingenomen door Opel (de Corsa en de Astra hadden een marktaandeel van respectievelijk 3,1 en 2,5 procent), gevolgd door Peugeot (8,1 procent) en Renault (8,0 procent).
Compacte modellen het meest verkocht in 2015
Vooral de compacte modellen auto’s deden het goed in 2015. Bijna 714.000 (ruim 42 procent) van de verkochte occasions komt uit het A-segment, waaronder bijvoorbeeld de Toyota Aygo en de Fiat Panda vallen, of het B-segment (bijv. de Ford Fiesta en Peugeot 206). Vorig jaar waren dit er nog geen 670.000, wat een toename betekent van bijna zeven procent. De grote ruimtewagens c.q. mpv’s waren in 2015 minder in trek, gezien de daling in marktaandeel van dertien procent. De kleine terreinwagens (suv’s en crossovers) laten een tegenovergestelde trend zien: een toename van vijftien procent.
De hoeveelheid verkochte dieselauto’s is tussen 2009 en nu gedaald van twintig procent naar minder dan zeventien procent. In deze jaren steeg de hoeveelheid verkochte hybride occasions van 0,2 procent naar 1,3 procent. Het aandeel van LPG-auto’s betreft twee procent. (Bron: Trendsinautoleasing).