De mensen durven weer geld uit te geven aan een auto, zo blijkt uit de jongste cijfers uit de branche. Volgens de laatste onderzoekscijfers van VWE Trendweb zijn de occasion verkopen toegenomen. Dit geldt met name voor de autobedrijven. Deze lieten in 2015 namelijk een stijging zien van 4,7 procent, wat met het oog op de voorliggende jaren een sterke stijging mag heten.
Er is echter een ander verloop te zien op de C2C markt (de Consumer To Consumer markt, dus consumenten onderling). Hier daalden de verkopen namelijk met bijna twee procent. In totaal zijn er twee procent meer occasions gekocht door consumenten dan in 2014. Dat occasions steeds vaker bij autobedrijven worden gekocht dan bij particulieren is een verschuiving die al een aantal jaren gaande is.
Alle 20 van de grootste merken verkochten meer in 2015
Een ander gegeven dat bekend is geworden is dat in 2015 van alle twintig grootste merken er meer occasions zijn verkocht dan in het jaar ervoor. De sterkste stijging was te zien bij het merk Skoda, dat een vermeerdering had van maar liefst 19,5 procent. De andere stijgers uit de top vijf zijn de Mini (een stijging van 18,1 procent), de Kia (een stijging van 13,3 procent), de Toyota (een stijging van 9,6 procent) en de Seat (een stijging van 9,0 procent).
Niet onvermeld mag blijven dat ook de Franse merken allen bovengemiddeld groeiden. Merken die uit de gratie raakten, oftewel de minste groei boekten, waren de Ford (stijging van slechts 1,4 procent) en koploper Mercedes Benz met een stijging van slechts 1,2 procent.
Geen ‘trendbreuk’ vergeleken met het jaar 2014
Deze nieuwe gepubliceerde cijfers geven geen ‘trendbreuk’ aan met het jaar 2014, ze zijn vergelijkbaar met de getallen van 2015. Ford is immers voor het tweede achtereenvolgende jaar het minst presterende volumemerk op de markt van occasions. Net als in 2014 was de VW Golf opnieuw de meest verkochte occasion, maar het aantal in de B2C (Business To Consumer) verkochte markt groeide duidelijk minder dan in de totale markt.
Een sterke groei viel te bemerken bij opvallend veel kleine modellen: vooral de VW Polo (een stijging van 11,1 procent), de Renault Clio (een stijging van 19,5 procent), de Toyota Yaris (een stijging van 23,9 procent) en de Kia Picanto met een stijging van 23,7 procent. Modellen waarvan in 2015 minder occasions zijn verkocht zijn met name de grotere auto’s: de Audi A4, de Ford Mondeo, de Volvo V70 en de Renault Scénic. Gebleken is duidelijk dat de voorkeuren van de koper van occasions steeds sterker verschuiven van de grote naar de kleinere auto.