De nieuwe regels voor bijtelling, die sinds januari 2016 van toepassing zijn, hebben in de tweede helft van het vorig jaar de autoverkopen flink doen toenemen. Met ingang van juni schoot de verkoop van auto’s als een speer omhoog, met als absoluut hoogtepunt de maand december, toen veel automobilisten op de valreep nog even wilden toeslaan met een auto waarvan het kenteken nog net in 2015 is vastgesteld.
Het marktonderzoekbureau Aumacon becijferde dat er in de laatste maand van het jaar maar liefst 69.156 auto’s zijn verkocht, wat in de geschiedenis van de autoverkopen het absolute record mag heten. In het gehele jaar 2015 was de autoverkoop 450.000, een getal dat 15,9 procent hoger ligt dan het jaar ervoor.
Meeste auto’s in 2016 bijtelling van 21 of 25 procent
Voor de meeste plug-ins is de bijtelling in 2016 gestegen van zeven naar vijftien procent. Voor de overige auto’s geldt er dit jaar een percentage van 21 procent of 25 procent bijtelling. De categorie waarvoor niets verandert is die van de elektrische auto’s; dat blijft vier procent.
Toch zijn de cijfers volgens Aumacon ook weer niet al te rooskleurig te noemen. Het afzetcijfer van 2015 ligt namelijk niet heel erg ver boven dat van 2014, en dat jaar geldt immers nog altijd als een absoluut dieptepunt.
De grote fiscale voordelen waren natuurlijk een belangrijke reden voor de stijgende autoverkopen van het afgelopen jaar. Nu die fiscale voordelen in 2016 wegvallen, houdt de autobranche de adem in. Een voordeel voor de branche is echter dat zij eind 2015 extra veel auto’s hebben ingekocht en vervolgens hebben geregistreerd als ‘auto uit 2015’. Dit kan betekenen dat er in het begin van 2016 nog een hausse op de automarkt komt om juist die auto’s aan te kopen.
Reacties van BOVAG en RAI Vereniging
Branchevereniging BOVAG juicht het toe dat er in 2016 een begin wordt gemaakt met de aanpak van fikse marktverstoringen wegens uit de hand gelopen fiscale stimulansen. Ook de RAI Vereniging gaat ervan uit dat de nieuwe regels aanleiding zullen zijn voor een gezondere en stabielere automarkt.
Het populairste merk in het afgelopen jaar was voor de alweer elfde keer op rij Volkswagen (12,5 procent marktaandeel), hierin gevolgd door Peugeot met 11 procent marktaandeel. Met zijn type 308 had Peugeot wel het bestverkochte model van 2015. Er werden er 28.950 verkocht, waarmee ze de VW Golf (20.344 exemplaren) achter zich wist te houden. Op de derde plek belandde de renault Clio met een afzet van 17.010 exemplaren. Renault completeerde ook bij de merken de top drie, door een marktaandeel te scoren van 7,8 procent.