Om overzicht te geven over het reilen en zeilen over de occasionmarkt in Nederland wordt voor de branche jaarlijks een Nationaal Occasion Onderzoek gepubliceerd. Dit is een initiatief van vakblad/nieuwssite Automobiel Management en VWE (leverancier van voertuiginformatie en documentatie).
Recentelijk is de totale occasionverkoop door autobedrijven in 2015 in kaart gebracht. De omzet van dit soort bedrijven in dat jaar is in het kalenderjaar 2015 becijferd op 12,6 miljard euro. In 2015 ging de autoconsument dus aanmerkelijk meer voor een tweedehandsje dan voor een nieuw model, aangezien de verkoop in deze laatste categorie een omzet behaalde van 9,4 miljard in datzelfde jaar.
Omzet autobedrijven uit occasions is van groot belang
In het NOO (Nationaal Occasion Onderzoek) staat verder genoemd dat het deel van de autoverkopen door autobedrijven aan de consument zeventig procent bedroeg in 2015: 1,08 miljoen tweedehands modellen tegenover 449.000 nieuwe auto’s. De omzet die de autobedrijven behalen uit de verkoop van tweedehands auto’s is dus van niet te onderschatten belang voor de sector.
Het totaalbedrag van 12,6 miljard euro bestaat dus uit de verkoop van occasions door de autobedrijvensector aan consumenten (B2C) vermeerderd met de omzet van export en import van occasions. De omzet is becijferd op respectievelijk 8,6 miljard euro (B2C) en 2,1 miljard euro van de importoccasions en 1,9 miljard van de export. Ter vergelijking noemen we dat de omzet van de nieuwe modellen in dezelfde periode is berekend op 9,4 miljard euro.
Autobedrijvensector loopt omzet mis door handel van consumenten onderling
Doordat autoconsumenten onderling ook occasions aan elkaar verkopen, loopt de reguliere autohandel de nodige omzet mis. In 2015 kwam de handel tussen consumenten onderling (C2C) op 3,7 miljard euro, die de branche dus helaas door de vingers glipte. Wel zijn er tegenwoordig verschillende platforms om de handel onder consumenten alsnog naar de autobedrijven toe te trekken, middels initiatieven als Vandaagverkopen.nl of Ikwilvanmijnautoaf.nl. Desondanks nam de omzet in de C2C-hoek in het vorige jaar toch weer toe met een stijging van rond de honderd miljoen euro tot 3,7 miljard.
Ook op het gebied van export en import kende 2015 opmerkelijke ontwikkelingen. Zo steeg de import in dat jaar voor het eerst boven de export uit, te weten met een importomzet van 2,1 miljard ten opzichte van een exportcijfer van 1,9 miljard. In een jaar als 2012 bedroeg het importcijfer nog maar 57 procent van de exportomzet, nu is het 110 procent.
Kenners van de branche vinden het een opvallend feit dat de import een hogere omzet vertoont, aangezien het aantal auto’s veel kleiner is. Import occasions blijken gemiddeld veel jonger dan export occasions en hebben daardoor doorgaans een hogere waarde. Wie overzicht wil hebben in alle cijfers van het onderzoek en de bijbehorende conclusies kan dit downloaden op de site van Automobiel Management.