Als u een nieuwe of gebruikte personenauto vanuit het buitenland importeert dient u in de meeste gevallen het complete of resterende BPM bedrag te betalen. De hoogte van het BPM bedrag wordt berekend op basis van de leeftijd, CO2-uitstoot en marktwaarde. Het rest-bedrag kan op verschillende manieren worden vastgesteld.
BPM rekenmethodes
- Bij het berekenen van het rest-BPM bedrag op basis van de forfaitaire afschrijvingstabel wordt het rest bedrag vastgesteld op basis van de leeftijd van de auto met een vast afschrijvingspercentage.
- Via een erkende koerslijst. In tegenstelling tot de forfaitaire afschrijvingstabel houdt de koerslijst wel rekening met het feit dat sommige voertuigen in verhouding meer of minder afschrijven. Vooral voor exclusievere modellen kan dit voordelig uitpakken.
- Door middel van een taxatierapport. Het vaststellen van de exacte actuele waarde van de auto kan in sommige gevallen voordelig uitpakken voor de berekening van de rest-BPM. Voor het opmaken van een taxatierapport zult te maken krijgen met extra kosten. Op voorhand zal een inschatting worden gemaakt op basis van een aantal gegevens of een taxatie voordelig kan uitpakken.
Van de drie bovenstaande rekenmethodes kunnen de eerste twee op afstand worden uitgevoerd en heeft u binnen afzienbare tijd een volledige ingevulde BPM aangifte die doorgestuurd kan worden naar de belastingdienst. Voor de taxatie dienen wij te beschikken over de auto op onze locatie.
Laagste BPM berekening
BPM regelgeving worden bijna jaarlijks gewijzigd. Om ervoor te zorgen dat er tussen eerder en later geregistreerde modellen geen grote verschillen ontstaan, mag er voor de meest gunstige BPM berekenmethode worden gekozen tussen de huidige datum en de eerste toelating van de auto.