Helaas worden bij de uitvoer van auto’s veel fouten gemaakt. Bij het exporteren van een auto kan er veel misgaan, daarom helpt Globalcar. u graag. In dit blog treft u de meest voorkomende blunders en fouten bij de export van een auto. Hierdoor bent u beter voorbereid op uw emigratie of de verkoop van een auto aan iemand in het buitenland. En wie écht zeker wil zijn van een probleemloze export van een auto kan zich laten begeleiden door GlobalCar.
Onwetendheid en slecht vooronderzoek nadeel voor export auto
Veel voorkomende fouten bij het exporteren van auto’s zijn:
1.Soms wordt een auto uitgevoerd met een verlopen APK. Deze fout kent twee consequenties:
- Een nieuwe eigenaar kan hierdoor geen Nederlands exportkenteken aanvragen en mag de auto niet via de weg naar het land van bestemming vervoeren.
- Met een verlopen APK kan in het geval van export naar Duitsland geen Kfz-brief worden aangevraagd, waardoor geen snelleBPM-teruggave mogelijk is.
2. Bij auto-export naar verre landen maken verkopers wel eens de fout om een complete container te huren in plaats van een gedeelde. Een volledig eigen container kost veel geld, goedkoper is een LCL (Less Than Container Load). In veel gevallen kan er beter worden gekozen voor een zogenaamde RoRo (Roll-on Roll-off). Hierbij wordt het voertuig rijdend op het schip geladen. Over het algemeen is dit soort transport goedkoper.
3. Het ontvangen van een Kfz-brief duurt altijd minimaal 1-werkdag. Daarnaast kan de kfz-brief praktische nadelen kan hebben.
4. Een auto wordt voor gemiddeld één euro per kilometer vervoerd door een transportbedrijf naar het exportland. De meeste mensen zijn hiervan niet op de hoogte en onderschatten deze prijzen. Naar populaire bestemmingen is het over het algemeen minder.
5. Het is niet in elke situatie toegestaan dat iemand anders dan uzelf in de auto rijdt als deze eenmaal is aangekomen in het exportland. In bijvoorbeeld Spanje mag alleen de persoon die op de groene kaart vermeld staat met de auto rijden.
Documenten niet op orde
Door uw mogelijke onervarenheid, taalproblemen of slechte medewerking vanuit het exportland kunnen er dingen misgaan qua documenten en administratieve handelingen. Hieronder leest u zes praktijkvoorbeelden over formaliteiten bij de export van auto’s.
1.Soms is er geen sprake van een juridisch dichtgetimmerd koopcontract. En als dit wel het geval is, wordt deze niet altijd in tweevoud opgemaakt, voor de instanties in zowel het oude en het nieuwe land. Een legaal verkoopbewijs vrijwaart u van alle plichten en aanspraken.
2.Mensen weten niet dat ze na de export van de auto nog recht kunnen hebben op de teruggave van de rest-BPM. Dit is overigens alleen mogelijk bij export van een auto naar de 31 EER-landen.
3.Over de omzetting van de verzekering en belasting bestaat soms onduidelijkheid. Ook komt voor dat meestal voor een korte tijd per ongeluk in beide landen wordt betaald voor deze zaken. Echter wordt de belasting bij het exporteren van een auto direct stilgezet.
4.Er wordt niet of te laat een COC-verklaring aangevraagd, wat bijvoorbeeld bij export van uw auto naar België voor problemen bij instanties kan zorgen.
5.De fiscale wetgeving kan per land anders zijn ingericht. Moet er bijvoorbeeld invoerbelasting betaald worden? En krijgt u te maken met BTW-regelgeving, die bijvoorbeeld buiten de EU heel anders is dan binnen de EU. Communicatiefouten liggen hierbij op de loer.
Voorkom gedoe met documenten of andere fouten die gemaakt worden bij het exporteren van een auto. GlobalCar helpt u op een professionele manier met het exportproces van uw auto.