Opmerkelijk is dat de export van auto’s meer dan verdubbeld is in tien jaar tijd. Ook worden er tegenwoordig veel minder auto’s gesloopt. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De reden van de toename van het uitvoeren van auto’s zit hem in de aanpassing van de BPM-regeling.
Het aantal Nederlandse auto’s dat werd uitgevoerd steeg in tien jaar tijd met maar liefst 151.000 tot een totaal van 274.000. In deze tien jaar werden er 58.000 auto’s minder gesloopt: het getal liep naar 235.000 in 2015. Uit een recent onderzoek van VWE Trendweb bleek dat in de eerste zes maanden van 2016 er alweer 45.000 voertuigen meer zijn uitgevoerd dan de vergelijkbare periode in 2015. Bij Global Car weten we veel over het exporteren van uw auto, lees hier meer.
BPM retour bij export auto van na bouwjaar 2006
Opvallend is dat er de afgelopen jaren zo’n toename was in de uitvoer van auto’s in Nederland. De BOVAG en VWE Trendweb wijten dat aan de aanpassing in de BPM-regeling, de belastingheffing op auto’s en motorrijwielen.
Het mooie is namelijk dat iemand die een auto uitvoert die is gebouwd na oktober 2006 de resterende BPM retour krijgt. Eerder bestond deze regeling niet, waardoor de export van een auto vanuit Nederland een veel duurdere aangelegenheid was.
Ook opvallend is dat met name lease-auto’s worden uitgevoerd. Deze hebben veelal een gebruiksduur van vier jaar en hebben veel kilometers gemaakt. In ons land zijn diesels met een hoge kilometerstand niet populair, maar in het buitenland is daar veel meer markt voor. Daar komt nog eens bij dat de relatief jonge lease-auto’s vaak goed onderhouden zijn en in een redelijke staat verkeren. Ons land heeft immers een goed wegennetwerk, een APK-keuring en geen bergen. Door al deze zaken zal de export van auto’s vanuit Nederland de komende jaren ongetwijfeld hoog blijven.
Veel export van auto’s naar Oost-Europa en Afrika
Het feit dat het aantal sloopauto’s is afgenomen komt volgens de BOVAG doordat auto’s veel langer meegaan. Veel export-auto’s belanden in Oost-Europa en Afrika. Dit kan ook nog vaak een tussenschakel zijn, want vanuit Oost-Europa worden vervolgens weerveel auto’s opgeknapt en doorverkocht richting Aziatische landen.
Er is nog iets dat opmerkelijk is: dertig procent van de totale uitvoer van auto’s komt vanuit de provincie Noord-Holland. De stijging van de afgelopen tien jaar is in dit gedeelte van het land dan ook het best te zien. Er was namelijk een toename in deze periode van 37.000 naar 81.000 uitgevoerd auto’s. Volgens de BOVAG komt dit onder meer door de automarkt in Beverwijk en het hoofdkantoor van de VWE in Heerhugowaard.