Toyota doet nog enigszins geheimzinnig over de nieuwste Prius, maar heeft al wel enkele details onthuld, en er zijn foto’s beschikbaar. De aangekondigde vierde generatie Prius zal in het eerste kwartaal van 2016 beschikbaar zijn als traditioneel hybridemodel, waarbij de elektromotor door beweging wordt opgeladen. Een zuiniger plug-in model komt in een later stadium. Wat zijn enkele van de tot nu toe bekende features van de nieuwste Prius?
Toyota spreekt van de zuinigste conventionele hybride
Toyota heeft onthuld dat dit nieuwe model Prius zuiniger is dan de Yaris Hybrid. Als dit klopt, kunnen we dit toch wel indrukwekkend noemen, aangezien de Yaris erg compact is en de Prius een 4,5 meter lang slagschip is. Volgens Toyota is de nieuwe Prius de zuinigste conventionele hybride ter wereld, en is de auto tevens erg schoon qua uitstoot. De elektrische motor stoot natuurlijk geen CO2 uit, maar ook de benzinemotor is verbeterd op het vlak van de uitstoot en het benzineverbruik, en levert daarnaast betere prestaties. De nieuwe motor moet meer stabiliteit bieden op hogere snelheden. Ook biedt de nieuwe Prius meer bagageruimte en is de auto binnen anders gepositioneerd, waardoor u meer beschikbare ruimte heeft, terwijl de auto even groot is gebleven.
Ook het uiterlijk is verbeterd
De Prius had er altijd wel last van dat het uiterlijk niet als mooi werd beschouwd. Een Prius neemt u omdat u aan het milieu wilde denken, of u nam er een vanwege de gunstige bijtellingstarieven – binnenkort verleden tijd met de nieuwe regelgeving vanuit de overheid – maar u koos niet voor de Prius omdat ‘ie zo mooi is. De foto’s van de vierde generatie Prius laten echter zien dat hij nog wel herkenbaar is als een Prius, maar er inmiddels wel een stuk gestroomlijnder en minder hoekig en lomp uitziet. Het uiterlijk is deels gebaseerd op de Mirai, de nieuwe en revolutionaire auto die op waterstof draait. De Mirai wordt de eerste in serie geproduceerde waterstofauto die in serieproductie wordt genomen, en heeft een opvallend uiterlijk. De Prius is daar dus deels op gebaseerd, en ziet er aantrekkelijker uit dan zijn voorgangers.
De Prius wordt minder voordelig om te leasen
De gunstige leasetarieven – we noemden het al – komen echter tot een einde. Zakelijke rijders gaan 21% bijtelling betalen. De overheid hanteerde de lage bijtelling omdat ze er vanuit gingen dat hybride auto’s veel milieuvriendelijker zijn, maar vanwege het hoge aantal kilometers dat zakelijke rijders maken bleek dat er ook in hybride auto’s voornamelijk op benzine wordt gereden, en dat de milieuwinst dus beperkt is. Alleen volledig elektrische auto’s, en straks ook de waterstofauto’s, profiteren nog van een zeer laag bijtellingstarief.
Wilt u meer weten over lease- en bijtellingstarieven, voor u wel of niet de keuze maakt voor een hybride auto zoals de Prius, of voor een ander model, dan kan GlobalCar u hierover deskundig adviseren. Wij bieden naast advies ook flexibele leaseoplossingen aan voor uzelf of uw medewerkers. Dus wat voor auto u ook wilt leasen, GlobalCar is uw partner!