De geschiedenis van Spyker is op te delen in twee delen. Het oorspronkelijke bedrijf is opgericht in 1880 en hield zich in eerste instantie voornamelijk bezig met het maken, repareren en onderhouden van koetsen. De bekendste koets van Nederland, de Gouden Koets, is ook door de gebroeders Spijker gebouwd. In 1898 heeft Spyker zijn eerste auto op de markt gebracht. Dat was toen nog met een motor van Benz, die natuurlijk bekend is geworden in zijn samenwerking met de heer Mercedes. In 1903 had Spyker de volgende belangrijke primeur. Het bedrijf bracht in dat jaar de 60HP Grand Prix Racer uit, dit was de eerste auto in de wereld met zes cilinders en vierwielaandrijving. Na vele interessante en vernieuwende ontwikkelingen hield het helaas na 45 jaar op met Spyker, en in 1925 sloot Spyker de deuren.
De wederopstanding
In 2000, 75 jaar nadat het originele merk ophield met bestaan, is Spyker nieuw leven in geblazen. Spyker ging weer sportwagens maken die opvallen door hun kenmerkende sportiviteit en lijnenspel. Al snel begon het bedrijf ook echt weer een naam te worden in de motorsport, zo haalde een Spyker de vijfde plek tijdens de 24 uur van Le Mans in 2009. Ook kreeg Spyker veel naamsbekendheid door in 2006 de Formule-een binnen te dringen. In seizoen 2007 reed de knaloranje Spyker zijn rondjes op alle Formule 1 circuits. Helaas vielen de verkopen van Spyker Cars tegen, in combinatie met de hoge kosten van het onderhouden van een formule-eenteam. Dit team werd dan ook na een jaar weer verkocht. Het doel, naamsbekendheid generen, was natuurlijk een groot succes.
Hoogmoed voor de Val
Nadat Spyker zijn formule-eenteam verkocht had, leek alles weer rustiger te worden binnen het bedrijf. In 2010 kwam echter opeens het nieuws dat Spyker Saab overgenomen had. Saab staat natuurlijk erom bekend dat het een oerdegelijke Zweedse auto is. Helaas bleek dat Saab, na aftrek van de bezittingen, bijna 1 miljard schuld had. Deze klap kon Spyker met zijn bescheiden middelen eigenlijk niet opvangen. Toen Spyker General Motors aanklaagde, omdat er volgens Spyker niet eerlijk gehandeld zou zijn, kreeg Spyker van de Amerikaanse rechter tot twee keer toe nul op het rekest.
In 2014 is Spyker dan ook failliet verklaard omdat de schulden niet betaald konden worden. Gelukkig is er een betalingsregeling getroffen met de schuldeisers en kon Spyker in 2015 toch doorgaan met hetgeen waar ze goed in zijn: simpelweg mooie sportauto’s maken.
De toekomst
Wat de toekomst zal brengen is natuurlijk nooit helemaal duidelijk. Eén ding is wel zeker, zolang Spyker sportauto’s maakt, dan zullen er mooie Nederlandse sportauto’s rondrijden in de wereld. En dat is natuurlijk fantastisch. Wij hopen dan ook dat Spyker zich voorlopig op zijn corebusiness gaat richten!