Door de enorme boetes die Volkswagen in meerdere landen moet betalen ten gevolge van het dieselschandaal, gaat het niet bijster goed met het Duitse automerk. In diverse geledingen van het bedrijf zijn al gedwongen ontslagen gevallen om het roer ook nog maar een beetje recht te kunnen houden. Ook bij de afdeling Research & Development is flink het mes gezet in het budget, zo maakte Volkswagen onlangs bekend.
In feite moet VW op alle fronten op de kosten gaan letten door de enorme klap die ze heeft opgelopen door eigen toedoen. Iets meer dan een jaar geleden kwam het immers aan het licht, dat VW door het gerommel met illegale software een enorm schandaal had veroorzaakt. Zoals gezegd is het Duitse automerk hierdoor genoodzaakt stevig op de kosten te gaan letten. Uw Volkswagen exporteren naar Duitsland? Dit kan op globalcar.nl.
In de toekomst minder modellen van de Golf
In 2017 is VW voornemens om over all tien procent minder te gaan besteden om de continuïteit van het bedrijf in stand te kunnen houden. “Es geht weh tun”, zei Mathias Müller, de CEO van VW Duitsland, in het dagblad Die Zeit. Met pijn in het hart heeft hij mensen moeten ontslaan en de buikriem moeten inhouden ten aanzien van de toekomst van VW.
Ook voor het ultieme vlaggenschip van VW, de Golf, heeft het consequenties. Dit bleek onlangs uit een primeur in het Britse magazine AutoCar, dat een interview had met een andere CEO, Herbert Driess. Deze beweerde toen dat het populaire VW-type de Golf na de aanstaande facelift het met minder modellen moet gaan doen. Om welke types het gaan wilde hij nog niet zeggen.
Welke modellen gaan we nog meer niet terugzien?
Volgens een zegsman van de Nederlandse importeur zou het wel eens om het afstoten kunnen gaan van het cabriolet-model van de Golf VII. Ook dacht hij dat de Golf Variant Alltrack het loodje zou gaan leggen, al was die in Nederland toch al niet leverbaar. Daarnaast is het nog maar de vraag of de driedeurs versie van de Golf, die het aanmerkelijk minder goed doet op de automarkt dan de vijfdeurs versie, wel een blijvertje zal zijn. Tot slot twijfelt de importeur over de Sportsvan, die bekend staat als een van de minder populaire modellen binnen het C-segment van VW.
De hoop was dat in oktober tijdens de befaamde Parijse Autosalon de gefacelifte Golf zou worden gepresenteerd, maar niets bleek minder waar. Het bedrijf beloofde daar wel één à twee maanden later iets nieuws op Golf-gebied te presenteren. Wel toonde VW op de Autosalon zijn nieuwe I.D. Concept, een innovatie op het gebied van elektrisch rijden waarmee ze in 2020 op de markt wil komen.