Nieuwe tests wijzen naar meer auto’s met fraudesoftware
Recente tests van een intern onderzoek bij Volkswagen laten ook afwijkingen zien in benzineauto’s. Het gaat hierbij voornamelijk om de uitstoot van gassen die belangrijk zijn voor de nieuwe strengere regelgeving rond emissie. Met deze resultaten heeft Volkswagen mogelijk geprobeerd om belastingvoordelen binnen te slepen in landen als Duitsland en Nederland.
Dit nieuws is een groot probleem voor het autoconcern, dat eerder dit jaar al onder vuur kwam te liggen nadat tests aanwezen dat veel van de dieselauto’s van Volkswagen sjoemelsoftware bevatten die de motor zuiniger lieten draaien in een testomgeving. Hiermee is over de hele wereld onderzoek gestart naar de auto’s van Volkswagen, met waarschijnlijk boetes van ongekende hoogte voor de autoproducent.
Mijn auto speelt vals
De sjoemelsoftware in Volkswagens is in staat een testomgeving te herkennen. Hierbij let het programma of het feit dat de auto’s rijden maar nergens heen lijken te gaan, een kenmerk is van de rollende weg waar de auto’s op staan. Daarnaast merkt het dat er geen bestuurder in de auto zit en de gps slechte ontvangst heeft, wat vaak betekent dat de auto ergens binnen staat. De software past vervolgens de motor aan om uitstoot te verminderen. Dit zorgt ervoor dat de uitstoot van schadelijke gassen lager is tijdens tests dan in normaal gebruik.
De toekomst van Volkswagen
Autoconcern Volkswagen omvat onder andere Audi, Skoda en Porsche; ook daar is sjoemelsoftware gevonden. De VS wil Volkswagen een boete geven voor de bijna half miljoen auto’s die geïnfecteerd zijn. Deze boete kan oplopen tot 18 miljard, en het is aannemelijk dat andere landen ook geld gaan eisen naast de reparatiekosten. Met nog meer dan tien miljoen auto’s die foute software bevatten is de kostenpost die dit op gaat leveren astronomisch. Volkswagen heeft eerder al 6.6 miljard apart gezet om de reparaties te dekken die nodig zijn voor de foute software, en met dit recente schandaal is er nog eens 2 miljard bij gekomen. Er zijn op dit moment al 160.000 Volkswagens met sjoemelsoftware in Nederland die allemaal moeten worden teruggeroepen door Volkswagen om de correcte software te installeren.
Naast de kosten van het terugroepen en repareren van miljoenen auto’s is ook het imago van Volkswagen beschadigd. Het beeld van de degelijk gebouwde Duitse auto van Volkswagen is voorlopig weg bij het publiek en het is nog maar de vraag of Volkswagen het vertrouwen kan terugwinnen. Voor korte tijd stond was de autoproducent de grootste ter wereld, maar inmiddels is Toyota ze alweer voorbij.