Hoe kan het eigenlijk dat de autoverkopen in België jaarlijks zo’n vijftien procent hoger liggen dan in ons land, terwijl er daar dertig procent minder inwoners zijn? We gaan in dit blog onder meer in op de vraag ‘waarom een auto exporteren naar België?’
Kan het komen omdat er bij onze zuiderburen meer autobezit per huishouden is? Nee dus, want als we afgaan op de recente cijfers, dan geldt net als in Nederland het aantal van één auto op de 2,1 inwoners.
Volgens de BOVAG ligt een verklaring misschien in de leeftijd van het wagenpark. Een aanname van hen is dat mensen in België een nieuwe kopen, er korter in rijden dan wij en dat oude modellen eerder gesloopt of geëxporteerd worden, waardoor het totale autobezit sneller wordt ververst. Ook vermoedt de BOVAG dat er meer uitvoer is naar andere landen en de tweedehands markt veel minder aanbod heeft dan bij ons.
De ‘papierwinkel’ verschilt sterk per land
Een andere mogelijke verklaring die de BOVAG geeft zit hem in de papierwinkel. In ons land doen we aan registratie, dat wat we tellen als een nieuw verkochte auto, de afgifte van het bewijs deel 2, de tenaamstelling. Dit geeft dan aan dat de nieuwe eigenaar van het voertuig dan een persoon of bedrijf uit Nederland is. Bij onze zuiderburen spreken ze van een ‘inschrijving’. Als dat een deel 1 is (de afgifte van een kentekenbewijs), hoeft er aan de nieuwe auto nog geen fysieke eigenaar te worden gekoppeld. De auto kan in dat geval nog worden uitgevoerd naar een ander land als zijnde een nieuwe auto. Vanwege de relatief lage Belgische autoprijzen komt dit nogal eens voor.
Tot slot dacht men bij de BOVAG aan sociaal-demografische oorzaken. Zo kunnen de relatief lage onkosten van autorijden in België leiden tot een hoger autobezit en daardoor een nieuwe wagenpark. Toch is dat niet in cijfers waarneembaar. Een economisch aspect is dat de lonen ongeveer gelijk liggen, maar de aanschafprijs van auto’s lager is, wat Nederlanders natuurlijk kan aanmoedigen om een voertuig uit België in te voeren. Of krijgen Belgen soms heel vaak een auto van de zaak? En hoeveel auto’s worden wel verkocht, maar vervolgens niet op kenteken gezet?
Hulp bij auto exporteren naar België door GlobalCar
Er worden steeds meer auto’s geëxporteerd waarover de BPM (Belasting voor Personenvoertuigen en Motorrijwielen) kan worden teruggevraagd. Sinds 2006 is dit mogelijk, en elk jaar wordt er een gedeelte afgeschreven, dus is het zaak om de export zo vroeg mogelijk in gang te zetten.
GlobalCar is specialist in het exporteren van uw auto naar België. Dit bedrijf heeft meer dan 25 jaar ervaring om u de papierwinkel en bijbehorende rompslomp uit handen te nemen bij de uitvoer van uw auto naar België of een ander land. Doordat GlobalCar RDW-erkend is, kunnen zij u bij een aantal belangrijke zaken direct helpen, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Zij kunnen u alles vertellen ten aanzien van het exporteren van uw auto naar België. Neem vandaag nog contact op!